News

Media Production City Takes Okasha’s Faraeen Off Air

Media Production City Takes Okasha’s Faraeen Off Air

1280x720-PJM

By Aswat Masriya 

It seems Tawfik Okasha will have to take his conspiracy theories elsewhere, as the Egyptian Media Production City (EMPC) has taken his al-Faraeen TV channel off air Monday for failing to pay up.

In a statement published on its website, EMPC said it was “forced” to cut its service to the channel because its management “insists” on not paying late dues. The media and information centre said it has issued several warnings but the “administration has not responded to these warnings.”

Channels broadcasting out of the EMPC must pay rent, which goes to the government. While it is not a state institution, the majority of EMPC’s capital is publically funded.

Al-Faraeen owes EMPC EGP 2 million, which the media centre says is “not a large debt” compared to other channels that are eager to reschedule their payments or to negotiate.

But according to EMPC, al-Faraeen has not taken any steps to suggest that it is serious about responding to the warnings or that its head has any intention to pay the dues or reschedule payments.

Okasha is known for his vocal political criticism and his unique, sometimes derisive attitude, with many of his monologues becoming the centre of ridicule on social media, often turning into memes.

The controversial television host once tried his luck in politics, proceeding toestablish a political party in 2013 and announcing his intention to run for president. A diehard supporter of ousted President Mubarak, he was a member of The National Party of Egypt, an off-shoot of Mubarak’s National Democratic Party, established in August 2011, through which he contested but failed to win a seat in the 2012 parliament. In 2015, the Supreme Electoral Commission rejected his candidacy bid for the on-going House of Representatives elections.

Over the past few years, he had several run-ins with the law. Although courts have ruled in his favour in many of the charges he faced, including insulting former president Mohamed Mursi, Okasha was found guilty in three cases for squandering marital funds, beating and slandering his ex-wife, for which he was arrested in August 2015, but was released on bail days later.

The media production city has started taking procedures towards legal action to collect the money owed by al-Faraeen, according to its statement.

It said that its decision to cut al-Faraeen’s transmission is in line with EMPC’s zero-tolerence policy towards any channels that do not pay their dues on time, which has been implemented since the beginning of the year, adding that it has applied the regulations “clearly”.

“EMPC’s administration asserts that it did not wish to resort to this solution,” except after noting the “insistence” on not paying, adding that it treats all channels with “objectivity”.

Egyptian Government Threatens to Fire Workers as Strikes Continue in Mahalla
Egyptian Governor Hany Elmessiry Cleared of Responsibility in Alexandria Flooding


Subscribe to our newsletter


News
@AswatMasriya_En

Aswat Masriya is a Thomson Reuters Foundation-sponsored website that covers Egypt's transition to democracy. en.aswatmasriya.com

More in News

President Sisi Terminates Egypt’s State of Emergency After 4 Years

Nadine Khaled25 October 2021

What is Happening in Sudan?

Egyptian Streets25 October 2021

Mohamed Salah Becomes Top Scoring African in Premier League

Egyptian Streets25 October 2021
Tourism attraction public investment oil rig

Saudi Arabia Turns Offshore Oil Rig Into Huge Adventure Park

Nour Altoukhi20 October 2021

Earthquake Felt by Cairo Residents

Nour Altoukhi19 October 2021

Non-vaccinated Citizens Not Allowed to Enter Government Facilities Starting December 1

Marina Makary18 October 2021

Orascom Inks Deal to Build 500 MW Wind Farm in Egypt

Egyptian Streets14 October 2021

Egyptian Football Fans to Return to Stadiums After a 6-Year Ban

Nadine Khaled13 October 2021